Tjen mere ved at optimere din konvertering på websitet!
Uanset hvor godt dit website er bygget op, designet og arbejdet med, vil der nok altid være et par ting du kan gøre for at gøre det nemmere for dine brugere at foretage en ønsket handling på dit website. Jeg har lavet en quick-guide som du kan lade dig inspirere af, hvis du ønsker større konvertering på dit website.
Hvad er det du ønsker at dine brugere skal foretage sig på dit website? Er det fx at de:
- skriver sig op til et nyhedsbrev?
- foretager et køb?
- deler dit indhold?
- downloader din app?
- deltager i en undersøgelse?
- kontakter dig?
- andre handlinger?
Det du ønsker dine brugere skal foretage sig på dit website – er det du skal optimere din website til!
Derfor skal du optimere dit website til større konvertering
Der er mange grunde til at optimere dit website, og jeg har valgt nogle grunde ud. Udover at du får udarbejdet et site som arbejder for dig og ikke mod dig, vil dine tests og målinger synliggøre hvad der virker og ikke virker og dermed give dig fingeren på pulsen, i forhold til hvilke parametre du skal dreje på for at opnå success. Her er nogle af grundene jeg har valgt ud:
- Jo bedre dit site konverterer, jo mindre skal du betale for at reklamere andre steder.
- Ved at optimere dit website øger du afkastet på dine nuværende investeringer ved at en større procentdel af dine besøgende konverterer.
- Du beholder dine besøgende fordi du leverer det de søger, nemmere og hurtigere ved konvertering.
- Du øger din markedsandel, – jo højere konverteringsgrad, jo bedre råd har du til at øge trafikken som giver flere konverteringer. Hvilket giver større overskud på bundlinien…
- Behøver jeg nævne flere…?
7 områder du skal se på når du konverter
Her er 7 områder du kan tjekke op på. Det kan være svært at optimere sit eget website, da man har en tendens til at blive “blind” overfor sit eget arbejde. Men prøv at få dine (ærlige) kollegaer eller venner til at gå dit site igennem med dig. Det kan gøre nas at få sandheden at vide, men tro mig, du bliver glad for det bagefter!
- Er dine Call to Actions nemme at finde? og bruger du knapper der er nemme at forstå og trykke på?
- Er din grafik tydelig, klar og renset for al uoverflødigt?
- Hvordan er brugervenligheden? Er det nemt for den besøgende at søge på dit website og er navigationen nem og overskuelig? Er købsprocessen enkel, og er al uoverflødigt fjernet?
- Har du hastighedsoptimeret dit website?
- Er dit website skalérbart – til mobiler og tablets?
- Sørg for at optimere på din SEO jævnligt. Dine søgeord skal være up-to-date, og dine tekster (og billeder) skal være SEO-venlige. (Optimér med SEO by Yoast, hvis dit website er i WordPress). Vær præcis med dine titler!
- Socialt bevis er absolut en faktor – sørg for at have testimonials på dit website, så dine potentielle kunder føler sig trygge hos dig.
Optimerings- og testplan
Når du optimerer din hjemmside er det ikke interessant hvad du tror er godt og hvad du håber virker. Når du optimerer din hjemmside – tester du – hvad der virker.
- Du har en hypotese
- Du laver en plan
- Du tester og måler og sammenligner
- Du ændrer
- Du starter forfra …
Grundlæggende værktøjer kan være fra brugerundersøgelser, Google Analytics, Crazy Egg og Visual Website Analyzer mm.
Konvertér dine landingpages – gode råd
Landingpages er de sider hvor du virkelig har muligheden for at arbejde med konvertering. Det er de sider hvor dine besøgende lander, når de kommer ude fra nettet. Dine landingpages kan skabe stor værdi, både for kunden og dig, – hvis altså siden konverterer.
Gode råd når du skal konstruere dine landingpages
- Sørg for en tydelig og klar Call to Action: Køb, del, Tilmeld dig, Prøv det – Kontakt os…
- Gør knappen, som kunden skal trykke på, tydelig og synlig. Gør det tydeligt hvad det er kunden får ud af at trykke på knappen. Placer knappen centralt.
- Hvis der er billeder af mennesker, så lad ansigterne (på billedet) kigge ned mod knappen – eller vis med pile hvor kunden skal trykke.
- Har du content, som ligger under første fold (den øverste, synlige del af dit skærmbillede – inden du scroller ned) så sørg for at dit Call to Action bliver vist længere nede også!
- Giv kunden en gave for at trykke på knappen – en freebie, rabat eller andet som udløber på et tidspunkt.
- Dit grafiske look skal være simpelt, og ikke anlede til andet end Call to Action.
- K.I.S.S – Keep It Simple, Stupid – giv et minimum af muligheder.
- Overvej, om du behøver din menu på din landingpage? (der er ingen grund til at kunden klikker rundt på sitet, når nu han er nået til det vigtigste).
- Fjern al unødig tekst – men forklar det vigtigste!
- Behøver du anden information fra kunden end email – så hold dig til det, jo mindre kunden skal udfylde jo større konvertering.
- Du kan øge konverteringen ved at sætte fordelene sammen med visuelle ikoner – men sørg for at de ikke stjæler opmærksomheden fra dit Call to Action.
At optimere din hjemmside er ikke en egangsfornøjelse. Du udvikler dig, du får nye produkter og services, og det er en evig process at forbedre til større success.
Hvad gør du for at optimere dit website til at konvertere bedre?
Få en helt unik gennemgang af dit website – kontakt mig for at høre mere!