Hvad betyder det? En ordforklaring på web termer
Der er ofte så mange branche tekniske termer der bliver smidt i hovedet på en, når man skal have lavet en ny hjemmeside eller være synlig på nettet. Her på Stærke Sider er vi nok ikke meget bedre end andre i branchen, hvad angår at smide omkring sig med “tekniske termer”. For at imødekomme at det kan være svært at forstå de forskellige termer, har vi derfor lavet en oversigt over termer samt en kort forklaring.
Call To Action
Call to action er en term der bruges for de ting på din hjemmeside, som du gerne vil have at brugerne skal gøre. Det kunne f.eks. være at du ønsker at en bruger skal tilmelde sig et nyhedsbrev, eller trykke på ‘Bekræft køb’.
CMS
CMS er en forkortelse for Content Management System. På godt dansk kan man sige at det er systemet hvor du selv kan vedligeholde og varetage din hjemmeside. Har du f.eks. tekster, billeder og lignende der skal ind på din hjemmeside – så kan du gøre det igennem dit Content Management System. De mest anvendte og anerkendte CMS systemer er WordPress, Joomla, Drupal, Typo3 og Umbraco. Hos Stærke Sider har vi specialiseret os i WordPress.
Freebie
En Freebie er en term der bruges for ting der bliver givet gratis væk. F.eks. i forbindelse med nyhedsbrevstilmelding eller tilmelding på medlemsside. En freebie kan f.eks. være en gratis e-bog der relatere til det du sælger.
Google AdSense
Google AdSense er annoncer fra Google som du placerer på din hjemmeside. Hermed tjener du penge på andres annoncer.
Det fungerer således:
- du sætter et eller flere af Googles annoncer på din hjemmeside
- der kommer en bruger ind på din hjemmeside og klikker på annoncen
- du får et beløb for det klik der er kommet
Eksempelvis kunne det være at du fik 3,- kroner pr. klik – med 100 klik på din hjemmeside ville du tjene 300,- kroner.
Google AdWords
Google AdWords er sådan set det modsatte af Google AdSense. Her er det dig der køber annoncer igennem Google. Du får dermed dine annoncer ud på Google og ud i Googles netværk. Du betaler for hver gang der er en der har trykket på en af dine annoncer. Betaler du f.eks. 4,- kroner per klik og får 100 besøgende fra klik i dine annoncer, så skal du betale 400,- kroner – til Google.
Google Analytics
Google Analytics er et målveværktøj til at måle trafikken på din hjemmeside. Her kan du se hvor mange der besøger din hjemmeside, hvad de laver der, hvor de kommer fra og meget meget mere. Det gode ved Google Analytics er at det er gratis og det er samtidigt det mest udbredte måleværktøj, hvilket nærmest har gjort det til en målestandard for de fleste hjemmesider.
Landingpage
En “landingpage” er den side brugeren lander på når de er kommet ind på din hjemmside fra Google (eller anden hjemmeside). En landingpage har den funktion at den skal give brugeren den information han forventer at få når han har søgt på noget bestemt. Har jeg f.eks. søgt efter rejser til Barcelona, så forventer jeg også at der står noget om rejser til Barcelona, på den side jeg lander på. For dig som hjemmesideindehaver vil du helt sikkert gerne sælge noget eller informere om noget på disse sider så du får brugeren til at konvertere (foretage en ønsket handling som f.eks. køb eller afgive en mailadresse til dig). Derfor er det vigtigt for dig at få den til at være så optimal som muligt til at “konvertere”.
MailChimp
MailChimp er navnet på et firma der leverer et nyhedsbrevssystem. MailChimp gør det muligt at sende nyhedsbreve ud til dine nyhedsbrevsmodtagere på en nem og billig måde (som regel gratis).
Plugin
Et plugin er en udvidelse til dit CMS. Et plugin gør at du får en ekstra mulighed eller feature koblet til dit system. F.eks. kan et plugin være en Kalender, tilmeldingsformular eller andet som udvider det din hjemmeside kan når du lige har installeret det. Når vi snakker plugin på Stærke Sider er der typisk tale om en form for udvidelse til WordPress (CMS systemet vi bruger).
ROI (Return of investment)
ROI står for “Return On Investment”. Med andre ord – dét du får ud af dét du har investeret. Kort fortalt, hvis du smider kr. 1000,- på f.eks. Google AdWords – hvor meget får du så igen?
Søgemaskineoptimering (SEO)
Søgemaskineoptimering, også kendt som SEO (Search Engine Optimization), er et udtryk for optimering af en hjemmeside, så den rangerer bedst muligt i søgemaskiner som Google og Bing (primært Google). Grunden til at bruge energi på SEO, er at dem der ligger øverst og bedst på Google (på f.eks. søgeordet “Psykolog”) vil få langt flere besøgende på deres hjemmeside, end dem der f.eks. ligger på side 5, eller blot side 2.