Få det rigtigt første gang

Der er mange der tænker at derers produkt/forretning eller hvad man nu vil kalde det skal være 100% perfekt og rigtig første gang. Til alle jer vil jeg blot sige ”Det kommer ikke til at ske!”. Der er nemlig ingen der for det 100% rigtigt første gang. Det mest sandsynlige der kommer til at ske hvis du forsøger tilgangen med at alt skal være perfekt fra starten, er at du aldrig kommer igang.  Hvis det rent faktisk lykkes for dig vil du opdage at dine antagelser, om hvordan og hvorlededs din forretning skulle være, var fokerte og at du har brug for justeringer.  På grund af dine tanker om at det hele skal være perfekt fra starten og at du efterfølgende opdagede at du ikke var det, vil du nu overveje at standse – du levede ikke op til dine egne høje forventninger.

Kunsten er derfor at balancere på det knivsæg hvor din forretning er perfekt fra starten og hvor produktet er godt nok til at man ikke skræmmer kunderne væk. Tag ikke fejl her, det er super vigtigt at dit produkt uanset om produktet er en service eller et reelt produkt er af god kvailitet. Kvalitet er nøgleordet for at komme frem med sin forretning. Der er sikker nogen der vil sige at det jo blot er et spørgsmål om at sænke prisen – men det er en alt for farlig vej at gå.

Tror du alle konkurrenterne har startet ud med at gøre tingene perfekt? Det har de næppe! De har nærmere lært af deres fejl og forfinet produktet under vejs.  Det de har gjort er at lære undervejs og derigennem blive bedre og bedre. Det samme er vejen frem for dig,  Lær af dine fejl undervejs, tag chancer og commit dig til at lære undervejs. Afprøv forskellige mini projekter/prototyper (jeg vil nærmere kalde dem prober) for at undersøge om der er kød nok på din ide til at køre den videre ud i livet. På den måde liver du konstant bedre og udvider din forretning stille og roligt uden den store risiko.

Tager man den tilgang til sin forretning er jeg sikker på at man kommer meget længere. Pludselig en dag er der ender kommer og spørger om hvordan du har opnået det du har opnået med din forretning. Du kender allerede svaret.