De tre vækstmotorer

Føler du at det er en umulig mission at få din business til at vækste?

Du har måske prøvet at betale for annoncer på Google, trykte medier og andre kanaler og ja, det har måske givet lidt ekstra salg men ikke rigtig nogen vækst. Du har sådan set bare brugt penge, som stort set lige så godt kunne være blevet smidt ud af vinduet.

Men hvis det du gør ikke virker – hvad så?

Har du hørt om bæredygtig vækst? Og har du hørt om de tre vækstmotorer?

Hvis ikke, så læs lige videre, for så er der mulighed for at du kan komme et skridt videre med din business.

Overordnet fortalt: Du har brug for at fokusere på en af de tre vækstmotorer for at skabe vækst. Gør du det, er det meget nemmere at bygge en bærdygtig vækstmodel for din business.

Der er tale om tre forskellige vækstmotorer “Den klæbrige vækstmotor“, “Den virale vækstmotor” og “Den betalte vækstmotor“.

Men før jeg går lidt mere i dybden med vækstmotorerne så vil jeg forklare fire måder at dine kunder kan skabe bæredygtig vækst.

De 4 typer af bæredygtig vækst som dine kunder skaber

Word of mouth – Her er der tale om de kunder der er så vilde med dit produkt at de fortæller andre om hvor fantastisk dit produkt er. Her er der tale om den bedste måde at vækste på – den er (næsten) gratis og din vækst sker fra glade kunder hvilket må siges at være et drømme scenarie, hvad mere kan man forlange. Desværre er det også meget svært at bygge den slags vækst op – helt bevidst.

Positiv bivirkning ved brug af dit produkt – Hvis dit produkt i sig selv kommer til at reklamere for sig selv. Det kunne f.eks. være Gmail, hvor der automatisk reklameres for Gmail idet man bruger produktet. Sender jeg f.eks. en mail fra staerkesider@gmail.com så vil der indirekte være reklame for gmail i selve emailen. Det kunne også være iPhone, hvor det er meget synligt at man bruger iPhone etc.

Gentagen brug – Produkter som bliver købt igen og igen på abonnement som f.eks. Netflix, bladabonnement, datingsider eller på anden måde abonnement. Der behøver ikke den store tilgang af kunder for at holde en god vækst.

Betalt annoncering – Betal for annoncering og få kunder. Denne model er nok den de fleste kender til for at skaffe kunder. Her er kunsten at du konstant skal holde styr på udgifter til annoncering i forhold til de indtægter der kommer ind fra annonceringen. Så længe der tjenes mere på annonceringen end der betales så er alt fint.

Så blev der styr på det. Nu ved vi hvad der er af muligheder for at skabe bæredygtig vækst, og er klar til at kigge nærmere på de tre vækstmotorer.

1. Den klæbrige vækstmotor

Ved den klæbrige (eller sticky om man vil) vækstmotor er planen, at du holder fast i dine kunder så de også er dine kunder på langt sigt. Det kan f.eks. være at du har kunder der skal betale abonnement eller du har online kurser du tilbyder og ønsker at sælge nye kurser til dem også. Her er det super vigtigt at pleje dine eksisterende kunder og lytte til hvad de forespørger.

Dine eksisterende kunder er guld og din vækst afhænger af, at du har mange kunder der bliver ved med at være kunder og dermed ikke behøver en stor tilvækst.

2. Den virale vækstmotor

Her er planen at dit produkt spredes viralt. Det kan ske på flere måder. Det kan ske ved at folk snakker om dit produkt “word of mouth”, eller blot ved at de bruger dit produkt. Sagt med andre ord så er det kunderne der “reklamerer” for dig.

Det kritiske punkt i denne vækstmotor er at hver kunde bringer minimum en ven med sig. Bringer hver kunde f.eks. 5 kunder med sig, vil din business vokse stærkt, da hver af kundernes venner jo også tager 5 kunder med, og så fremdeles. Der skal ikke mange led ud i kæden før at din vækst bliver stor.

Desværre er det temmelig svært at bygge viral vækst, ofte er viral vækst noget der sker ved et tilfælde. For at få at bygge viral vækst skal du have et fantastisk produkt der matcher dit “publikum” ekstremt godt.

3. Den betalte vækstmotor

Her er der tale om en vækstmotor de fleste business ejere kender til, betalt annoncering for at skabe vækst. Det kan være annoncer på Google, andre hjemmesider, trykte medier, radio og alle mulige andre arvearter af annoncering.

Kunsten med betalt annoncering er, at hvis det koster dig 50 kroner at skaffe en kunde, så skal du være sikker på at du tjener mere end 50 kroner + de resterende udgifter på den kunde. Har du f.eks. udgifter på 50 kroner pr. salg af et produkt, og det samtidigt koster 50 kroner at anskaffe kunden, skal du sikre at du tjener mere end 100 kroner på hver kunde.

Selve modellen er meget enkel, du skal blot sikre dig, at du tjener mere på kunden end du betaler for kunden. Det er vigtigt at holde øje med tallene løbende, da markedet hurtigt kan forandre sig og du dermed risikerer at tabe penge frem for at tjene penge.

Brug af flere vækstmotorer

Der er sådan set ikke noget i vejen for at have flere vækstmotorer. Du kan i princippet godt have en “Betalt vækstmotor” og en “Viral vækstmotor” kørende på samme tid, og begge dele kan i sådan set godt være gangbare for din business.

MEN PAS PÅ!!!

Det er utroligt svært at holde styr på hvilken af motoren der virker hvis du har fokus på mere end én af gangen Derfor er min klare anbefaling af du nøjes med at holde fokus på én af dem – og især er det vigtig i opstartsfasen af din business.

Hvilken vækstmotor skal jeg vælge?

Det meget oplagte spørgsmål er – Hvilken vækstmotor skal jeg så vælge? Desværre kan jeg ikke give dig et konkret svar på det, da alle businesses er forskellige. Det jeg dog kan sige er at du skal fokusere på én af gangen, som jeg nævnte i forrige afsnit. Ydermere kan jeg sige, at du skal gå efter den du mener umiddelbart passer til din business.

Vigtigst af alt er at du prøver en vækstmotor af, måler, vurderer og nøje følger med i resultaterne. Giver din vækstmotor det resultat du forventede, så er du på rette spor. Gav vækstmotoren ikke det forventede udbytte, skal du tage vækstmotoren op til vurdering for at se om du i virkeligheden skulle have satste på en anden eller om der er ting du kan forbedre i den model du allerede kører med.

Ideen med de tre vækstmotorer kommer fra Eric Ries bog “Lean Startup” – fantastisk bog der virkelig er at værd at læse. Denne artikel er også stærkt inspireret af Lars Lofgrens opsummering omkring emnet.