Derfor er branding vigtig – selv for små fisk
Du har sikkert hørt at det er vigtigt at have et brand, men er det ikke som om det mest gælder gælder de store virksomheder?
Vi kender jo alle brands som Coca Cola, Carlsberg, IKEA, Bilka, Google, Apple og rigtig mange andre store brands.
Så hvorfor skulle det lige være så vigtig for dig?
Du tænker måske “jeg har jo bare en mindre business eller blog”, eller “branding, det er noget der koster en masse penge”.
Jeg mener at branding altid vigtigt, stor som lille, og det behøver ikke at koste andet end velovervejet arbejde.
Derfor er branding også vigtig for dig
Min holdning er at branding altid er vigtig – også for dig.
Lad mig give et eksempel.
De færreste kender sikkert “Artline” som et brand, men dem der i branchen inden for illustrator/kunst/tegning kender med stor sandsynlighed Artline.
Derfor er branding er også vigtigt for mindre virksomheder.
Uanset hvad din niche er, er det jo vigtigt at dine “kunder” kender til din eksistens.
Du vil jo helst have at de vælger dig frem for dine “konkurrenter” – ik’?
En-mands business der bare skal løbe rundt
Det er muligt, at du blot har en lille business der bare lige skal løbe rundt økonomisk. Det er også muligt, at det blot skal løbe rundt, men du skal jo på en eller anden måde have kunder alligevel.
Hvis du har et godt navn/brand, vil der være meget større sandsynlighed for at kunderne vælger dig frem for konkurrenten. Du vil også skulle løbe mindre stærkt for at få fat i kunderne, og dermed få mere tid til at yde det produkt du nu engang yder.
Hvis du f.eks. er altmuligmand og lever af dine hænder, så vil hver time du bruger på at få fat i kunder i princippet koste dig tid eller penge. Du tjener jo ikke penge mens du laver opsøgende salg. Du tjener jo sådan set først penge, når du er ude ved kunden og bruger timer på at lave det arbejde der skal laves. Et godt brand vil hjælpe dig med at få kunder så du kan bruge tiden på at tjene penge.
Et andet eksempel kunne være at du sælger kjoler du selv har syet. Jo mere tid du skal bruge for bare at få solgt en kjole, jo mindre tid vil du have til at producere kjolerne, som i sidste ende er det du tjener dine penge på. Her vil et godt brand også kunne gøre noget af det opsøgende salgsarbejde for dig.
Jeg blogger jo bare
Det er muligt at du er en blogger som egentlig ikke har intentioner om at leve af det du blogger om. Du synes måske bare det er fedt at udbrede dine holdninger eller oplevelser med andre.
Det er meget nemt at tænke “Hvad har branding med en blog at gøre?” Målet er måske ikke penge, men du skriver sikkert på din blog fordi du gerne vil sprede et budskab.
Hvilken blog vælger du, når du skal læse om et emne?
Jeg går selv efter blogs, der naturligvis har godt indhold, men også i høj grad efter blogs, jeg på den ene eller anden måde kan genkende.
Sagt med andre ord, så kigger dine bloglæsere også på det brand som bloggen har. Det er muligt at brandet på din blog i så fald vil være dit navn, men så er det jo sådan set bare navnet der er dit “brand”.
Hvad gør branding for dig?
Kort fortalt skaber branding en interesse for din business, dit produkt eller din blog og skaber salg eller flere læsere til din blog.
Branding giver tryghed for dine kunder og gør at de nemmere kan tage valget mellem dig og din konkurrent.
En tredje og nok lidt mere overraskende effekt er, at et godt brand skaber et bedre produkt.
Den menneskelige hjerne bliver snydt og tror produktet er bedre hvis det er et brand de kender for noget positivt.
Det har flere undersøgelser vist. F.eks. er der lavet en vintest, hvor der er lavet blindtest på forskellige vine, og der er lavet tests hvor man har foregivet at en billig vin var et kendt brand og omvendt. Resultatet af testen var at testerne helt sikkert syntes den vin der var bedst, var den med det kendte brand, hvorimod den vin med det ukendte brand fik en dårligere karakter (Læs artikel fra The Guardian om vintest)
Branding via velovervejede valg
Der er mange der kender til det skabe en god branding via annoncering. Det kunne f.eks. være reklamer i TV, Radio, Aviser, Magasiner online bannere etc. Alt sammen er noget der koster penge.
Ideen er at potentielle kunder bliver eksponeret for dit brand ofte nok igennem annonceringen, til at det sidder fast.
I dag kan du lave temmelig målrettede annonceringer online, som helt sikkert har en stor værdi (lige som andre klassiske annonceringsplatforme som tv også kan skabe branding).
Ulempen ved brug af annoncering som branding kanal er at den koster penge – og det kan nemt være mange penge.
Der er dog en metode som er langtidsholdbar der ikke koster penge. Det er ved at lave velovervejede valg.
Det er super vigtigt at du er skarp på hvem du har tænkt dig at henvende dig til. Når først du har gjort klart hvem det er du henvender dig til skal tænke over følgende:
- få testimonials / anmeldelser fra dine kunder og brug dem.
- tænk over hvilket sprog du bruger på Facebook og andre sociale medier, samt hvilket sprog du bruger på din hjemmeside, blog og nyhedsbreve. Det er vigtigt at du taler i et sprog/tone der passer til dine klienter.
- tænk over dit udtryk, i form af det grafiske udseende, på din hjemmeside, blog, sociale medier og dit trykte materiale. Det er vigtigt at der er en rød tråd der passer på dine kunder.
- sælg produkter der matcher din kundes niveau. Det nytter ikke noget at du sælger en enterprise løsning til kunder, der ser sig selv som en mindre virksomhed. Klienterne vil højest sandsynlig takke nej, selv om produktet (og prisen) matcher dem. De vil føle at der er nogen der prøver at sælge dem noget de ikke har brug for.
- del dine budskaber! Hold dig ikke tilbage med at dele ud af din viden på de sociale medier og nyhedsbreve. Jo mere du får spredt budskabet om hvad det er du kan og det du tilbyder, jo større er sandsynligheden for at rygtet spredes.
Jeg håber at det har givet dig indsigt i hvorfor det er en god ide at du brander din virksomhed og at du har fået nogle ideer til hvodan du kommer igang med din branding.