Blogging – gode råd

Blogging

Et par gode råd til hvordan du kommer godt igang med at blogge.

Skriv med faste intervaller

Det er vigtigt at du skriver med nogenlunde faste intervaller. Det nytter f.eks. ikke noget at du i starten syntes det er sjovt at skrive og defor skriver 2 gange om ugen hvorefter du pludselig begynder at skrive en gang om måneden. Dine læsere vil blive skuffede når de efter gentagne gange kommer ind og ser at der ikke er sket noget siden sidst og vil derfor blive væk i fremtiden. Opdager de derimod at du skriver nogenlunde fast en gang om ugen, så vil læserne sandsynligvis komme igen ugen efter, og ugen efter igen, etc.

Vær social

Som blogger er det vigtigt at være social. Kommunikér med dine brugere, snak med dem, skriv til dem og spørg til dem. Som blogger er det vigtigt at have dialog med læserne. Det gælder i din dialog på din blog, men også udenfor din blog. Dialog udenfor bloggen kan typisk være Twitter, Facebook og Google+ som alle er oplagte medier til at kommunikere med læserne.

Skriv om det du brænder for

Blogging handler mest af alt om at få skrevet hvad du har på hjertet. Det nytter ikke at du skriver om et eller andet emne du ikke brænder for. Det skinner bare igennem dine blog indlæg og du løber tør i gejst for at få skrevet på din blog. Øs ud af din viden og lad kun fantasien begrænse sig inden for dine egne overordnede rammer. Der er f.eks. mange der blogger om styling, trends eller andet, men inden for rammerne kan vinklerne bøjes i det uendelige.

SEO (Søgemaskineoptimering)

Søgemaskineoptimering betyder også en del for dig der blogger. Du skal naturligvis ikke skrive hele dit indlæg til søgemaskiner, men det gør absolut ikke noget at du tænker over hvilke ord der skal være fokus på. Grunden er, at du sikkert gerne vil have trafik på din blog, og jo tydeligere søgemaskinerne kan se hvad du blogger om, jo større sandsynlighed er der for at du bliver fundet på søgemaskinerne.

Nyhedsbreve

Den store værdi i at samle nyhedsbrevemodtagere på din blog overses ofte. Det har en ganske stor værdi da nyhedsbrevsmodtagerne aktivt selv har tilvalgt at  modtage informationer fra dig. De vil rent faktisk mægtig gerne høre hvad du har på hjertet! Derudover er de oplagte potentielle kunder der er engageret i at modtage tilbud fra dig.

Blogdesign

Igen et overset element af blogging. Det betyder rent faktisk noget at din blog ikke bare lige er en standard WordPress blog, hvor man tydeligt kan se at der er tale om en standardblog. Hvis din blog skiller sig ud og ser lidt mere lækker ud end de andre og samtidigt er til at finde rundt på – så har du allerede et lille forspring i forhold til mange andre bloggere. Tænk på din præsentation af dit budskab, tænk på hvordan det er for læseren at komme ind på din blog, og prøv at oplev bloggen med deres øjne. Sender din blog det signal du ønsker at udtrykke? Kan de finde rundt på siden? Og kan de huske dig – næste gang de får brug for “sådan en som dig”? Vis hvem du er – i de rigtige klæder – så folk kan se dig på lang afstand og ved hvad du står for.

Hvad blogger du om, og har du et godt tip du gerne vil dele med os?

Continue Reading

Responsive design

Hvad er det for noget? Og hvad betyder det for dig?

Responsive design er, kort sagt, webdesign lavet så det tilpasser sig forskellige platforme og opløsninger.

I “gamle dage” eller bare til for få år siden, var den naturlige tilgang til hjemmesider, at gå til computeren og få hjemmesiden fremvist. Der var forskellige opløsninger at tage hensyn til. Havde du en stor bred skærm at se indholdet på eller havde du en lille bærbar skærm? Og hvilken browser brugte du? Brugte du Internet Explorer eller bruger du Chrome, Firefox, Opera eller en helt anden browser – og i hvilken version? Ja, der var søreme mange ting at forholde sig til allerede i “gamle dage”.

I dag – er der sket en yderlig udvikling, for nu er det ikke blot stationære og bærbares størrelser der er tale om – nu er der også smartphones og tablets i alle former og formater at tage hensyn til. At designe til web, som det er i dag, handler om at lave et design som er fleksibelt og derfor indretter sig efter hvilken som helst skærm det bliver vist på.

Ok – og hvad betyder responsive design så for mig? – tænker du måske!

Det der bliver vigtigt for dig er at kunne vise din hjemmeside så den bliver nem og overskuelig, hvorend den bliver vist. For at den kan det er der nogle forbehold som du må leve med. Førhen var der kontrol på en sides udseende, forstået på den måde, at sådan som den blev skabt, sådan blev den også vist. Kontrollen må vi slippe for en stund, hvorefter “Responsive Design” går ind og fører hjemmesiden i sikker havn. For responsivt – fleksibelt design, gør at din hjemmeside netop tilpasser sig – ikke som den bliver vist på en computerskærm men efter det forhold den bliver vist i – og derfor øger brugervenligheden for din kunde eller bruger. Det betyder at designet kan variere men fordi det er responsivt fremstår det stadig ordentligt og med genvunden “kontrol”.

Men behøver du virkelig tænke på dem der bruger alle de dersens smartphones og tablets?

Det er naturligvis nemmere at styre og kontrollere det hvis vi lukker øjenene for udviklingen og blot koncentrerer os om stationære skærme. Men er du dig bevidst om hvor mange der faktisk tilgår din hjemmeside fra en af disse devices? I dag bruger ca. 1/3 del af brugerne andre tilgange til hjemmesiderne fra andre steder som fx. Iphones, Ipads, og andre steder. Og hvordan det ser ud i morgen, næste måned og næste år er kun at spå, men mon ikke den 1/3 del er steget betragteligt? Det tror vi på. Prøv at tage din telefon og tryk www.stærkesider.dk ind – så vil du se hvordan vores responsive design giver sig ud i forskellige devices.

Et godt responsivt designet website er som vand, – uanset hvilken beholder du hælder det ned i – vil det altid have evnen til at tilpasse sig.

Continue Reading

Web design trends i 2013

Jeg har taget pulsen på de 10 største trends og listet dem op her:

1. Responsive designs

Flere og flere bruger deres Iphones, Ipads og andre devices til at gå på nettet med. Det er måske ikke årets nyhed, men trenden er kommet for at blive året ud. Responsive designs giver din hjemmeside en flexibilitet der  gør at den tåler at blive skaleret i det uendelige til forskellige platforme og opløsninger.

Responsive designs


2. Parallex scrolling

Hjemmesider, hvor din scrolling giver en oplevelse i sig selv. Det er en teknik der  indeholder lagdelte billeder, som bevæger sig rundt på hjemmesiden i forskellige hastigheder og perspektiver, som skaber en flot og interessant 3D illusion

iotopi


3. Store baggrundsbilleder

Flotte og spændende udtryk til kreative sider som fx. portfolios, fotosites og fashionsites og andre sites hvor den visuelle oplevelse er vigtig.

http://www.thefarmerandthechef.com/


4. Single page layouts

Hjemmesider med blot en enkelt side. Giver brugeren det ønskede hurtigt og uden for megen klikken og navigeren rundt.

http://analog.coop/


5. Dynamisk typografi

Dekorationer lavet af typografi – bogstaver og ord sat op i flotte grafisk kompositioner.

http://sundaybestdesigns.com/


6. Whitespace og minimalisme

At arbejde med luft og rum på en hjemmeside kan være en udfordring, men giver et flot udtryk når det lykkes.

http://www.getfinch.com/


7. Kæmpe knapper

Store farvede knapper der er nemme at trykke på giver større brugervenlighed og interaktivitet på sitet.

http://www.trueventures.com/


8. Social Media Badges

En stor og vigtig del af online marketing – giver dine brugere og kunder mulighed for at dele dit inhold både for sitet eller de enkelte artikler/indlæg. Derudover kan det forøge dit personlige netværk ved at give brugerne mulighed for at holde kontakten til dig.

http://bigeyecreative.com/

 

Continue Reading

Nye veje i marketing

Marketing

Vi lever i en tid hvor den klassiske marketing ikke har samme effekt længere og hvor produktet er mindre værd end selve forbindelsen med kunderne. Hvordan kan det hænge sammen? – tænker du måske. Her er min tese og forklaring.

Old school løsningen

Har du et produkt, det kunne være at du sælger noget så banalt som viskestykker.

Her vil der være nogle spørgsmål der skal besvares inden man kan sælge produktet:

  1. Hvem er målgruppen?
  2. Hvordan gør jeg opmærksom på mit produkt?
  3. Hvad skal prisen være?
  4. Og helt sikkert mange flere

En løsning ud fra en klassisk tankegang ville være:

  1. Målgruppen er fundet: Kvinder der vil have et smukt viskestykke i køkkenet – altså lidt mere end normalen.
  2. Jeg køber annoncer på Internettet i form af Google AdWords og Banner Annoncer. Samtidigt reklamerer jeg i aviser og andre medier. Med andre ord, jeg prøver at brænde mit produkt fast på nethinden af kunderne.
  3. Prisen sættes så lav som muligt for at sikre, at det bliver svært for konkurrenterne at overtage markedet.

Hvordan jeg ville løse det i 2013

Igen, tager jeg udgangspunkt i samme viskestykke, og igen er det de samme spørgsmål der skal besvares. Her er svarene ud fra min “nye angrebsvinkel”.

  1. Målgruppen er fundet: Kvinder der vil have et smukt viskestykke i køkkenet, der godt kan lide en lidt lækker smart og romantisk stil.
  2. Køber lidt annoncer på nettet – Google AdWords, for at sikre, at produktet bliver synligt og at jeg ser hvad kunderne reagerer på i min AdWords kampagne. Laver en blog der omhandler det trendy romantiske køkken. Skaber en Facebook profil, åbner en G+, Twitter, Instagram, Pinterest konto etc. Begynder at skrive indlæg og smide billeder, film etc. som understøtter min målgruppe på alle medierne, sørger for at der samtidig er nem adgang til at købe mit viskestykke, med bagtanken at der kan komme andre sideprodukter der understøtter min “gruppe”.
  3. Prisen sættes forholdsvist højt – for det her er niche og det er hype jeg sælger, ikke et produkt, men en levestil.

På mange måder er der ikke så meget nyt i at ramme en målgruppe ud fra følelser og skabe en følelse omkring det. Coca Cola har gjort det meget længe, det samme har mærker som Nike. Forskellen ligger i at Coca Cola og Nike er kommet frem pga. store marketings kampagner i alverdens medier, min tanke er at skabe en gruppe af mennesker som har samme interesse som dig som føler, at du er deres helt, fordi du har skabt noget unikt, de er en del af. Det du gør kan de associere sig selv med og deltage aktivt i på bla. de sociale medier. De vil være en del af stemningen og være med til at præge den. Gevinsten for dig er at produktets pris kan skrues i vejret, du behøves måske kun at sælge 1 viskestykke for hver 50 viskestykker du solgte efter den gamle model. Ydermere, vil det give stort spillerum til at prøve nye produkter af, som du kan sælge. Måske har du endda fået tankerne til det nye produkt fra dine Facebook brugere og dermed er du sikker på at det er noget de vil have.

What is in it for me?

Jeg har allerede været inde på hvad du får af fordele, men prøver lige at ridse de væsentligste op her alligevel:

  • Du kan nøjes med at sælge færre produkter, pga. prisen er højere
  • Du har mere trofaste købere, de vil købe alt hvad der har med din “målgruppe” at gøre fordi at det er noget de brænder for.
  • Du behøves meget lidt markedsføring – når gruppen og hypet først kører, så markedsføre den sig selv. Venner der fortæller venner om et produkt de virkelig brænder for er de bedste sælgere du kan forestille sig.
  • Du har fingeren på dine køberes puls, pga. interaktion på de sociale nedier
  • Vigtigst af alt, efter min mening er, at du har verdens bedste mulighed for at sælge og arbejde med noget du virkelig brænder for. Salg af et produkt kan hurtigt blive en kedelig affære hvor du konstant skal holde kampagner ved lige, arbejde for at få solgt produktet, frem for at bruge tid på det produkt du fandt så spændende i begyndelsen.

Dette betyder ikke at man straks skal stoppe al annoncering og at slet ikke at man skal stoppe alt SEO. Søgemaskiner er stadig en af de hyppigste veje til at finde et produkt, derfor skal man også være synlig via søgemaskinerne. Skriver man massere af indhold på sin side omkring ens “niche” og sørger for at søgemaskinerne kan finde det, så har man sådan set både skabt søgemaskine indhold og skabt indhold der gør dig interessant inden for din niche.

Continue Reading

Vine – hvad er det?

vineDu har måske hørt om ordet “Vine” før? – ikke at forveksle med ordet “Wine” som jo er en helt anden ting som nydes i weekenden. Vine er en stand-alone iPhone/iPad app fra Twitter, der lader brugerne skabe korte, 6-sekunder videoer, der kører i repeat. Man optager en film ved at holde en finger mod skærmen og stopper ved at fjerne fingeren fra skærmen igen. Det korte klip kan der efter deles på Vine selv, Twitter eller Facebook.

Umiddelbart virker det måske lidt fjollet at man kun kan optage 6 sekunders video når man tænker på at YouTube jo kan vise, så vidt jeg ved, uendelig lange klip. Man skal dog lige huske, at mange sagde det samme om Twitter, og Twitter er idag blandt de absolut største og mest indflydende sociale medier. Det er lige netop begrænsningens kunst der skaber det geniale i både Twitter og nu også Vine. Det kræver at man kommer til kernen af det man gerne vil præsentere og at man får sin kreative hjerne på arbejde. Der er allerede nu mange gode film der ude hvor folk virkelig har brugt den kreative side.

Egne erfaringer

Jeg har allerede prøvet at lave et par stopmotion film med lego sammen med min dreng. Ud over det har jeg også prøvet at lave små film når man oplever noget spændende, f.eks. en Svane der svømmer rundt i havet.

Download APP, besøg Vines hjemmeside

Continue Reading

Get in touch

Stærke Sider

Skal vi snakke?