5 værktøjer der kan gøre din WordPress side lynhurtig

Hastighed betyder noget

Google har adskillige gange sagt og skrevet at hastigheden på din hjemmeside betyder noget for din rangering på Googles søgemaskine.

Ydermere har adskillige undersøgelser vist at jo hurtigere din hjemmeside er, jo større er sandsynligheden for en konvertering (salg, tilmelding til nyhedsbrev eller lignende). Så der er gode grunde til at få hastigheden op på din hjemmeside.

Problemet for mange er, at der hurtigt kommer forhindringer på vejen til optimering af hjemmesiden. Der opstår fx spørgsmål som:

  • Hvor hurtig er min side?
  • Hvor hurtig skal siden egentlig være?
  • Hvordan får jeg min side til at blive hurtigere, nu hvor jeg har en rapport med problemer?
  • Er der plugins jeg kan bruge – og hvilke er bedst?

Inden jeg kommer for godt igang med forklaringerne og er nok nødvendigt at gøre opmærksom på at denne artikel er en smule nørdet.

Hvis du allerede nu er skræmt over nørderiet og bare gerne vil have nogen til at fikse din side er du velkommen til at kontakte mig for at få hjælp til at optimere din hjemmeside.

Grunde til at siden loader langsomt

Det er vigtigt at forstå at en hurtig hjemmeside er et realtivt begreb. En hjemmeside er i de flestes øjne ok hurtig hvis den tager 2-3 sekunder at hente. Problemet er at det ikke altid er nok, for hvad nu hvis alle konkurrenternes sider tager 1-2 sekunder at hente, så er din jo langsom i forhold til konkurrenternes. Et andet problem er at selve load tiden ikke kan stå alene, kunne din hjemmeside f.eks. hentes hurtigere bare ved optimering? Så bør du gøre noget ved det.

Jeg bruger derfor ofte Googles eget værktøj (Google Insights, læs mere lidt senere i indlæget) til at vurdere en hjemmesides score ud fra. En tommelfingerregel er at hvis din sides score er på 85 eller over så er du rigtig godt kørende.

Før du kan komme igang med at måle din hjemmesides hastighed og inden du kan komme igang med at fikse problemerne, er det vigtigt at forstå nogle begreber.

Der er grundliggende tre kerneområder der betyder noget for hastigheden på din hjemmeside.

  • Størrelsen på siden
  • Antal requests
  • Blokerende elementer

Ok, det er nok lidt nørdet for de fleste. Så her kommer lige en kort uddybet forklaring.

Størrelsen på siden

Med størrelsen på siden mener jeg, hvor meget fylder siden når den skal hentes ned. Du kender sikkert til at et billede kan fylde x antal kilobytes, det samme gælder alle andre elementer på din hjemmeside. F.eks. fylder teksten der står på siden noget. Det samme gælder koden bagved som fx “HTML” (som gør at siden er pæn) og javascript (som typisk tilføjer funktionalitet). Alt hvad der er på en hjemmeside fylder et eller andet. Nu skal der jo være billeder og tekst og det skal også gerne se godt ud. Det betyder jo ikke at vi ikke kan gøre noget for at det fylder mindre.

Antal requests

Nu kommer vi ud i noget der er endnu mere nørdet.

Antal requests, eller forespørgsler om man vil, dækker over hvor mange elementer der skal hentes på en side. Har du f.eks. 1 Javascript fil, 50 billeder og noget HTML, vil din side have 52 requests, da hvert element der skal hentes på din hjemmeside er et request. Det har en betydning fordi at der er et begrænset antal requests der kan forekomme af gangen. Antallet varierer fra browser til browser, men uanset hvilken vil der være en begrænsning. Så kunsten her er at have så få requests som muligt.

Blokerende elementer

Nu er vi ude i noget der er rigtig rigtig nørdet.

Et blokerende element er typisk et JavaScript der “blokerer” for at siden kan blive færdighentet. Det betyder ikke at siden ikke bliver hentet, men blot at JavaScripten skal være færdig før der kan udføres mere på siden. Det kan være meget problematisk, hvis der er for mange elementer der blokerer på din hjemmeside, da det giver ventetid hver gang.

Mål din hastighed

Der er mange gratis online værktøjer der kan måle din hjemmesides hastighed. De har alle fordele og ulemper. Jeg vil ikke komme ind på alle de værktøjer jeg kender til, men blot nævne tre som jeg syntes er værd at bruge.

Googles eget værktøj

Google har lavet et glimrende værktøj der hedder PageSpeed Insights. Det udmærker sig ved at det måler din sides ydeevne på tværs af enheder. Det vil sige, at det måler ydeevnen på mobil og desktop, hvilket er ret brugbart når man tænker på at ca. halvdelen af din hjemmesides trafik sikkert kommer fra en mobil enhed.

En anden grund til at jeg mener at det er et “must” at få testet din hjemmeside i Googles værktøj, er at det meget sandsynligt at Google selv bruger et lignende værktøj, når de tjekker hvor du skal ligge i Google. Det betyder naturligvis ikke at hastigheden der måles er dét der gør at din placering i Google bliver nummer et eller to. Det betyder blot at det kan have en effekt på din placering i Googles søgemaskine.

Web PageTest

Det kan godt ske at Web PageTest ser lidt old-school ud når man kommer ind på siden, men det skal du ikke lade dig narre af. Siden laver en god rapport der virkelig er værd at bruge tid på. Web PageTest udemærker sig også ved at det er muligt at lave repeat-test. En repeat test er at du kan rette nogle af dine “fejl” og prøve at køre siden igen, på den måde er det nemt at se om din hjemmeside har forbedret sig.

En anden rigtig god feature med Webpagetest.org, er at det er muligt at se en lille video der der viser hvor meget af siden der bliver vist efter x sekunder. Det er smart når du går efter at optimere brugeroplevelsen. Jo tidligere der kommer noget på skærmen jo bedre, og jo tidligere der kommer noget brugbart på skærmen jo bedre.

Pingdom Tools

Pingdom tools ser jeg som et alternativ til Web PageTest. Pingdom Tools mangler video featuren og det mangler også “repeat-test” featuren. Dét der dog gør Pingdom Tools godt, er at rapporten der kommer frem efter en test er nem og overskuelig.

Valg af plugins

Det gode er at der er heldigvis mange andre end dig og mig, der gerne vil have hastighed på deres hjemmeside (lavet i WordPress). Det gør at der også er lavet rigtig mange gode WordPress plugins til at hastighedsoptimering af WordPress. Faktisk, er der så mange plugins derude at det kan være svært at vælge hvilke plugin der skal vælges.

Jeg har efterhånden optimeret en del hjemmesiders hastighed og har derigennem fundet frem til de plugins der virker bedst for mig. Jeg har valgt at dele min liste med dig, så du også kan få glæde af den.

Billedoptimering

En af de nemmeste måder at få din hjemmeside til at blive hurtigere på, er ved at optimere billederne. Et billede kan nemt fylde en megabyte eller meget mere når du har taget det med dit kamera, når du så uploader det til din hjemmeside uden at tænke over det får du et mega “tungt” billede på din hjemmeside.

Den ene løsning ville være at optimere billedet inden du uploader det, en anden og meget mere praktisk løsning er at lade WordPress optimere billedet når det bliver uploadet.

Der er mange plugins der kan gøre det og de fleste er ret gode. Jeg har dog valgt at nævne to som jeg mener er rigtig gode.

kraken

1. Kraken Image Optimizer

De nævner selv at de er den mest avancerede billede optimeringsværktøj der er på markedet. De er helt sikkert temmelig gode, og det er faktisk ganske nemt at bruge. Hvis du vil have det fulde udbytte skal du betale lidt hver måned for det, men det er pengene værd.

Du kan finde Kraken Image Optimizer pluginnet her.

smush-it

2. WP Smush – Image Optimization

Dette plugin har været med i gamet længe og er stadig et af de bedste på markedet. Det kan ca. det samme som Kraken, men der er over 500.000 der bruger pluginnet, hvilket jeg ser som et kvalitetsstempel i sig selv.

Du kan finde WP Smush – Image Optimizer her.

w3-total-cache

3. W3 Total Cache

Hvis jeg skulle vælge et plugin som virkelig betyder meget for hastigheden på en WordPress side, så er det W3 Total Cache. Her får du rige muligheder for at lave diverse caching af din side. Ups! Jeg brugte vist lige et ord som ikke alle kender. “Caching” er en slags midlertidigt lager, der gør at forskellige ting kan hentes hurtigere. F.eks. er der i W3 Cache noget der hedder Page Cache, det sikrer at dine sider hentes meget hurtigere. Årsagen er at serveren ikke skal bruge så meget kraft at finde frem til hvad der skal vises. Den behøver nemlig ikke at bygge det hele fra bunden men finder istedet dét der allerede er bygget.

Et andet sted hvor cache er yderst brugbart er det der hedder Browser Cache. Der er mange ting på en hjemmeside der er gengangere, f.eks. kan det være at du har et logo der går igen på alle sider og du har sikkert også mange andre ting der ofte går igen. De forskellige ting der ikke forandrer sig ofte fra side til side og heller ikke forandrer sig over en længere periode kan med fordel få påsat browser cache.

Browser Cachen gemmer informationerne (og billederne) lokalt på den enkelte persons WebBrowser, hvilket gør at de f.eks. ikke behøver at hente dit logo hver gang. Det giver en kæmpe fordel for brugerne og også for din hastighed, men du skal være opmærksom på at det KUN skal være de ting der ikke forandrer sig så ofte, ellers vil brugerne opleve at siden ikke forandrer sig (selv når du faktisk har lavet ændringer på din side).

W3 Total Cache er et fantastisk værktøj, men også temmelig nørdet at sætte op. Du skal være yderst opmærksom på hvad du gør, for pludselig kan du have opsat caching på ting du ikke ønskede skulle caches. Hvis du er i tvivl om indstillingerne så tag fat i en der har den fornødne indsigt!

Læs mere og download W3 Total Cache her

bj-lazy-loader

4. BJ Lazy Load

Der er mange elementer på en side der skal hentes, der skal f.eks. hentes Javascript, billeder og iFrames. Alt sammen er noget der gør siden pæn, men som ofte ikke behøver at komme med det samme. Det er her at pluginnet BJ Lazy loader kommer ind i billedet.

BJ Lazy loader gør, at billeder bliver erstattet af en “Container” hvor der skal være et billede i. Containeren bliver først fyldt ud med billede når brugeren af siden scroller ned til området hvor billedet skulle være. På den måde bliver der kun hentet det indhold der er brug for, når der er brug for det, frem for at hente det hele på en gang.

Gevinsten er derfor at brugeren oplever at siden henter hurtigere og dermed bliver brugeroplevelsen bedre.

Du kan finde BJ Lazy Load pluginnet her

optimize-database

5. Optimize Database

Hver gang du retter et indlæg eller i WordPress bliver der skabt en revision af indlægget. Det er smart for hvis du laver en fejl, kan du altid gå tilbage og finde en tidligere version. Der gemmes også kommentarer (herunder spamkommentarer) og andre informationer når du arbejdet med WordPress. Alt sammen er noget der fylder i din hjemmesides database.

Problemet er at jo større database, jo mere skal din database lede igennem for at finde et specifikt element frem. Det kan sammenlignes lidt med at du har en tynd bog på 50 sider hvor du skal finde en specifik overskrift, det vil formentlig være relativt nemt. Så forestil dig at du skulle finde samme overskrift i en bog der fyldte 500 sider, det ville nok tage meget mere tid. Derfor er det vigtigt at få renset lidt ud i databasen af og til, så der ikke ligger ting og fylder.

Det er her at pluginnet Optimize Database kommer ind i billedet. Her kan du nemt gå ind og slette gamle revisioner og overflødige data i databasen, hvilket vil gøre din hjemmeside hurtigere. Jo mere indhold du har på din hjemmeside/blog jo større vil gevinsten være med dette plugin.

Du kan finde Optimize Database pluginnet her

Lidt for nørdet og besværligt?

OK! Det var en noget nørdet omgang. Selv om der er nogle rigtig gode værktøjer til at optimere hastigheden med, er det ikke nødvendigvis nemt gennemskueligt hvordan du bruger dem. Specielt ikke hvis du ikke er meget teknisk orienteret.

Min ide med dette indlæg er at vise dig de værktøjer der kan gøre din side meget hurtigere og at du faktisk kan gøre meget selv. Hvis du syntes det blev liiige en tand for teknisk for dig, er du velkommen til at kontakte mig, så kan jeg lave det tekniske nørderi for dig.

Ja tak, hjælp mig med hastigheden

+45 31 12 56 19

 

 

Continue Reading

Husker du at holde pause? 3 gode grunde til at holde pauser

Kender du det der med at der måske ikke kommer helt så mange penge i kassen, som du forventede og at du derfor føler trang til at arbejde røven ud af bukserne?

Samtidigt føler du ikke at der er tid til at holde pause?

Det kan også være at du har så mange ting der skal laves, at du ikke føler at der er tid til at holde pause.

I alle tilfælde kan jeg kun sige at du er ude på et vildspor – jeg har selv været der flere gange og det ender altid galt!

Continue Reading

Derfor er branding vigtig – selv for små fisk

Branding

Du har sikkert hørt at det er vigtigt at have et brand, men er det ikke som om det mest gælder gælder de store virksomheder?

Vi kender jo alle brands som Coca Cola, Carlsberg, IKEA, Bilka, Google, Apple og rigtig mange andre store brands.

Så hvorfor skulle det lige være så vigtig for dig?

Du tænker måske “jeg har jo bare en mindre business eller blog”, eller “branding, det er noget der koster en masse penge”.

Jeg mener at branding altid vigtigt, stor som lille, og det behøver ikke at koste andet end velovervejet arbejde.

Continue Reading

De tre vækstmotorer

Vækstmotor

Føler du at det er en umulig mission at få din business til at vækste?

Du har måske prøvet at betale for annoncer på Google, trykte medier og andre kanaler og ja, det har måske givet lidt ekstra salg men ikke rigtig nogen vækst. Du har sådan set bare brugt penge, som stort set lige så godt kunne være blevet smidt ud af vinduet.

Men hvis det du gør ikke virker – hvad så?

Har du hørt om bæredygtig vækst? Og har du hørt om de tre vækstmotorer?

Hvis ikke, så læs lige videre, for så er der mulighed for at du kan komme et skridt videre med din business.

Overordnet fortalt: Du har brug for at fokusere på en af de tre vækstmotorer for at skabe vækst. Gør du det, er det meget nemmere at bygge en bærdygtig vækstmodel for din business.

Der er tale om tre forskellige vækstmotorer “Den klæbrige vækstmotor“, “Den virale vækstmotor” og “Den betalte vækstmotor“.

Men før jeg går lidt mere i dybden med vækstmotorerne så vil jeg forklare fire måder at dine kunder kan skabe bæredygtig vækst.

De 4 typer af bæredygtig vækst som dine kunder skaber

Word of mouth – Her er der tale om de kunder der er så vilde med dit produkt at de fortæller andre om hvor fantastisk dit produkt er. Her er der tale om den bedste måde at vækste på – den er (næsten) gratis og din vækst sker fra glade kunder hvilket må siges at være et drømme scenarie, hvad mere kan man forlange. Desværre er det også meget svært at bygge den slags vækst op – helt bevidst.

Positiv bivirkning ved brug af dit produkt – Hvis dit produkt i sig selv kommer til at reklamere for sig selv. Det kunne f.eks. være Gmail, hvor der automatisk reklameres for Gmail idet man bruger produktet. Sender jeg f.eks. en mail fra staerkesider@gmail.com så vil der indirekte være reklame for gmail i selve emailen. Det kunne også være iPhone, hvor det er meget synligt at man bruger iPhone etc.

Gentagen brug – Produkter som bliver købt igen og igen på abonnement som f.eks. Netflix, bladabonnement, datingsider eller på anden måde abonnement. Der behøver ikke den store tilgang af kunder for at holde en god vækst.

Betalt annoncering – Betal for annoncering og få kunder. Denne model er nok den de fleste kender til for at skaffe kunder. Her er kunsten at du konstant skal holde styr på udgifter til annoncering i forhold til de indtægter der kommer ind fra annonceringen. Så længe der tjenes mere på annonceringen end der betales så er alt fint.

Så blev der styr på det. Nu ved vi hvad der er af muligheder for at skabe bæredygtig vækst, og er klar til at kigge nærmere på de tre vækstmotorer.

1. Den klæbrige vækstmotor

Ved den klæbrige (eller sticky om man vil) vækstmotor er planen, at du holder fast i dine kunder så de også er dine kunder på langt sigt. Det kan f.eks. være at du har kunder der skal betale abonnement eller du har online kurser du tilbyder og ønsker at sælge nye kurser til dem også. Her er det super vigtigt at pleje dine eksisterende kunder og lytte til hvad de forespørger.

Dine eksisterende kunder er guld og din vækst afhænger af, at du har mange kunder der bliver ved med at være kunder og dermed ikke behøver en stor tilvækst.

2. Den virale vækstmotor

Her er planen at dit produkt spredes viralt. Det kan ske på flere måder. Det kan ske ved at folk snakker om dit produkt “word of mouth”, eller blot ved at de bruger dit produkt. Sagt med andre ord så er det kunderne der “reklamerer” for dig.

Det kritiske punkt i denne vækstmotor er at hver kunde bringer minimum en ven med sig. Bringer hver kunde f.eks. 5 kunder med sig, vil din business vokse stærkt, da hver af kundernes venner jo også tager 5 kunder med, og så fremdeles. Der skal ikke mange led ud i kæden før at din vækst bliver stor.

Desværre er det temmelig svært at bygge viral vækst, ofte er viral vækst noget der sker ved et tilfælde. For at få at bygge viral vækst skal du have et fantastisk produkt der matcher dit “publikum” ekstremt godt.

3. Den betalte vækstmotor

Her er der tale om en vækstmotor de fleste business ejere kender til, betalt annoncering for at skabe vækst. Det kan være annoncer på Google, andre hjemmesider, trykte medier, radio og alle mulige andre arvearter af annoncering.

Kunsten med betalt annoncering er, at hvis det koster dig 50 kroner at skaffe en kunde, så skal du være sikker på at du tjener mere end 50 kroner + de resterende udgifter på den kunde. Har du f.eks. udgifter på 50 kroner pr. salg af et produkt, og det samtidigt koster 50 kroner at anskaffe kunden, skal du sikre at du tjener mere end 100 kroner på hver kunde.

Selve modellen er meget enkel, du skal blot sikre dig, at du tjener mere på kunden end du betaler for kunden. Det er vigtigt at holde øje med tallene løbende, da markedet hurtigt kan forandre sig og du dermed risikerer at tabe penge frem for at tjene penge.

Brug af flere vækstmotorer

Der er sådan set ikke noget i vejen for at have flere vækstmotorer. Du kan i princippet godt have en “Betalt vækstmotor” og en “Viral vækstmotor” kørende på samme tid, og begge dele kan i sådan set godt være gangbare for din business.

MEN PAS PÅ!!!

Det er utroligt svært at holde styr på hvilken af motoren der virker hvis du har fokus på mere end én af gangen Derfor er min klare anbefaling af du nøjes med at holde fokus på én af dem – og især er det vigtig i opstartsfasen af din business.

Hvilken vækstmotor skal jeg vælge?

Det meget oplagte spørgsmål er – Hvilken vækstmotor skal jeg så vælge? Desværre kan jeg ikke give dig et konkret svar på det, da alle businesses er forskellige. Det jeg dog kan sige er at du skal fokusere på én af gangen, som jeg nævnte i forrige afsnit. Ydermere kan jeg sige, at du skal gå efter den du mener umiddelbart passer til din business.

Vigtigst af alt er at du prøver en vækstmotor af, måler, vurderer og nøje følger med i resultaterne. Giver din vækstmotor det resultat du forventede, så er du på rette spor. Gav vækstmotoren ikke det forventede udbytte, skal du tage vækstmotoren op til vurdering for at se om du i virkeligheden skulle have satste på en anden eller om der er ting du kan forbedre i den model du allerede kører med.

Ideen med de tre vækstmotorer kommer fra Eric Ries bog “Lean Startup” – fantastisk bog der virkelig er at værd at læse. Denne artikel er også stærkt inspireret af Lars Lofgrens opsummering omkring emnet.

Continue Reading

Få en effektiv (og stressfri) hverdag med denne super prioriteringsmetode!

Prioritering er vigtig

Få en effektiv hverdag ved at prioritere dine opgaver! Men glem ikke at prioritere på den rigtige måde. Det er vigtigt at tage den opgave der har højest værdi for dig og din business først frem for at vælge dem der er “sjovest” eller “hurtigst” at løse.

Tro det eller ej, så er den opgave du mener er hurtigst ofte ikke specielt meget hurtigere at løse end dem, du antager tager lang tid. Det er mere et spørgsmål om “mindset”.

Her er en metode, der gør at din prioritering bliver super effektiv og enkel at arbejde med. Metoden er også kaldet “ABCDE prioritering”.

Her er metoden:

Lav en liste

Det første du skal, er at finde alle dine opgaver og skriv dem op på en liste. De behøves ikke at være i nogen specifik rækkefølge, det vigtigste er at få dem listet op. Et fif vil dog være at oprette dem i et regneark, så er de nemme at sortere, senere.

A prioritet (meget vigtig)

Her er der tale om de vigtigste opgaver! Det er de opgaver du SKAL have lavet i dag, fordi de giver dit firma eller dit arbejde en høj værdi, og fordi de ikke kan udskydes. A prioriteterne er opgaver, der kan give alvorlige, negative konsekvenser, hvis du ikke får dem løst.

Marker alle de opgaver, der har den karakter med A. Hvis der er mere end én A prioritets opgave på din liste, så prioritér indbyrdes på A prioriteterne, så den vigtigste af A kommer til at hedde A1, den næst vigtigst A2 og så fremdeles.

B prioritet (vigtig)

Her er der tale om opgaver du bør gøre. B prioriteterne er opgaver, der ikke er så vigtige, som dine A opgaver. Der er kun mindre negative konsekvenser, hvis B prioritet opgaverne ikke afsluttes.

Markér alle dine B opgaver på din liste, og prioritér B opgaverne indbyrdes, hvis der er mere end én B opgave.

C prioritet (rart at få gjort)

Her er der tale om opgaver, der er rare at få gjort men som ikke er vigtige. Det kunne f.eks. være at du gerne vil have læst korrektur på et gammelt blogindlæg, eller ryddet op i gamle mails etc. Fælles for disse opgaver er, at der ikke er nogen konsekvenser, hvis de ikke bliver udført.

Markér nu alle dine C opgaver på din liste, og prioritér C opgaverne indbyrdes, hvis der er mere end én C opgave.

D prioritet (delegér)

Denne prioriteret kunne vi også kalde “delegering”, for her er der tale om opgaver, der lige så godt kunne delegeres ud til andre. Det kan være, du har en kollega, der kan løse opgaven, eller hvis du er selvstændig, en assistent du kan delegere opgaven ud til. Er du et enmandsfirma firma er det sådan en opgave du bør overveje om du kan outsource.

Markér alle dine D opgaver på din liste, og prioritér D opgaverne indbyrdes, hvis der er mere end én D opgave.

E prioritet (eliminering)

Her er der tale om opgaver, der kan elimineres, opgaver, der ikke har nogen værdi men som står på listen alligevel. Det kan være opgaver du synes er sjove men som slet ikke har værdi.
Det kan f.eks. være at læse et bestemt nyhedsbrev, men som ikke bibringer med noget du kan bruge.

Markér alle dine E opgaver på din liste, og prioritér E opgaverne indbyrdes, hvis der er mere end en E opgave.

Hvad så nu?

Nu har du lavet listen og prioriteret dine opgaver, og sandsynligvis har du også fundet ud af, at der faktisk er en del opgaver, der slet ikke skal bruges energi på. Kunsten er nu at tage opgaverne begyndende med prioritet A1, og efterfølgende A2, A3, B1,B2, C1 og så fremdeles.

Dit fokus kan hvile helt og aldeles på de vigtigste opgaver og du kan dermed undlade at bekymre dig om de andre opgaver.

Du vil blive overrasket over hvor meget stress, der kommer fra at arbejde på lav prioritet opgaver. Den fantastiske opdagelse er, at så snart du begynder at arbejde på opgaverne med høj værdi, så vil stressen begynde at falde.

Continue Reading

Get in touch

Stærke Sider

Skal vi snakke?