Sådan kommer du ud af “billigst på markedet-kampen”

For sale
Hvordan sætter du din pris? Og når nu kunderne gerne vil have det billige, er det så ikke smartest at sænke prisen? Det spørgsmål har jeg tænkt en del over igennem tiden, det er ikke altid lige nemt, men en ting er sikkert – lad være med at tage konkurrencen op på at være billigst i markedet! Nu skal jeg fortælle dig hvorfor!

Prøv at tænk over det…

Hvis du som freelancer f.eks. hjælper med regnskab – du sætter din timepris 100,- lavere end konkurrenterne, det går meget godt i starten hvor der kommer kunder i biksen og du har en masse at lave. Problemet er blot at du faktisk skal arbejde hårdere end konkurrenterne for at have samme indtægt, hvilket gør at du igen også får mindre tid til at lave markedsføringstiltag.

Du tænker måske, jeg har jo lige netop ikke brug for markedsføringstiltag når jeg nu har så mange kunder i biksen. Det er sådan set også sandt – indtil at der kommer en ny konkurrent eller en eksisterende konkurrent, som vælger at dumpe prisen yderligere Så er det at du begynder at miste kunder.

Som et modsvar mod konkurrenten, går du så lige lidt længere ned i pris end konkurrenten, for at genvinde noget af det tabte. Nu skal du så arbejde endnu hårdere for at nå at tjene det samme og får endnu mindre tid til markedsføring. Konkurrenten oplever det samme og vælger derfor at sænke prisen yderligere, hvilket igen påvirker dig etc.

Til sidst har i kannibaliseret hinanden så meget at i begge må lukke biksen, hvor efter en af de smartere konkurrenter stille og roligt kan arbejde videre med sin forretning helt uberørt. Til høj pris.

Jeg har selv masser af erfaring fra online branchen, hvor jeg blandt andet har arbejdet med at lave prissammenligningstjenester. Det har givet mig en del viden omkring det at sammenligne priser.

Blodrød kamp på pris

Prissammenligningstjester sammenligner priser på et given produkt. Produktet kunne f.eks. være flybilletter. Når der søges på “flybilletter” vises den billigste pris først, herefter den lidt dyrere og så fremdeles. Priserne på billetterne udbydes af forskellige selskaber, men varen er den samme.

Det jeg har bemærket i den forbindelse, er at der tit er en benhård konkurrence mellem de forskellige selskaber. Prisen på en flybillet til Bangkok kan f.eks. variere 10,- kr. på de første 10 resultater, og du opdager hurtigt at det billigste selskab varierer lidt fra dag til dag, og fra time til time, da de konstant justerer på prisen. Vi snakker altså en pris på en flybillet, der typisk koster omkring 5000,- kr.! Det er jo lidt sjovt at man konkurrerer på 5-10 kroner ude i søgemaskinerne. Det kan næppe være noget der betyder noget for kunden i sidste ende.

Det jeg prøver at sige er at går du først ind i en hård konkurrence på pris, så er det et blodrødt konkurrence hav du kæmper i. Gå i stedet efter en niche hvor du adskiller dig, og hvor du kan sejle videre i et blåt, uberørt hav, og få den pris du er værd. (Anbefalet læsning: Blue Ocean Strategi).

Sådan kommer du ud af “billigst på markedet-kampen”

Jeg vil opfordre dig til at tage et kig på din business en gang om året, for at sikre dig at du og din forretning ikke er på vildspor. Det er meget muligt, at det går ok lige nu, men er du pludselig røget ind i “billigst på markedet kampen”, så er det på tide at få justeret din business ind igen.

Nedenfor har jeg opstillet 4 regler, du kan holde dig til for at sikre dig at du adskiller dig fra konkurrenterne og holde dig uden for den blodrøde kamp på pris.

  • Undersøg hvad konkurrenterne gør skidt, og se hvad du kan gøre for at du bliver verdensmester i at gøre det godt.
  • Render dine konkurrenter i en bestemt retning, så se om det ville give mening at gå i en anden retning. Det er meget tænkeligt, at de gør det fordi konkurrenterne gør det – uden at det er velovervejet.
  • Bliv bevidst om hvad er det dine kunder syntes godt om ved dig, frem for hvad de synes ved konkurrenterne? Det du finder frem til – skal gøres endnu bedre og tydeligere.
  • Er der noget dine kunder er utilfredse med – hvad er det i så fald? Er det noget du tænker: “Ok det burde jeg nok få gjort noget ved, eller er det bare en “irriterende kunde”? Hvis det er det første, så lyt til dine kunder, og vurdér om kunden måske har fat i noget vigtigt. Hvis det er det sidste så skil dig af med kunden, og genvind fokus for at varetage de kunder, der allerede elsker det du laver.

Befinder du dig i den blodrøde kamp, eller har du fundet dit eget unikke marked, hvor prisen sættes efter værdi?

 

Tags: , , , , , , ,

Trackback from your site.

Leave a comment

Get in touch

Stærke Sider

Skal vi snakke?